dijous, 19 de gener del 2012

Surrealisme


Per acompanyar la teoria sobre aquest interessant moviment d’avantguarda, et recomanem que veges la pel·lícula Un chien andalou (Un gos andalús), de l’any 1929, dirigida per l’aragonès Lluís Buñuel i amb la col·laboració del català Salvador Dalí. La pel·lícula (amb una durada força breu, 17 minuts). Tot seguit, llig i completa el text d'anàlisi amb les paraules que trobaràs al capdavall. Finalment fes una relació de les escenes surrealistes de la pel·lícula.

 Clica aquíhttp://www.youtube.com/watch?v=DREePfBA_ik

'Un chien andalou’

Un chien andalou’, de Luis Buñuel, es gesta en una intensa setmana de treball amb Salvador Dalí al desembre del 1928 a Cadaqués. El film iniciarà l’obra de Buñuel i serà clau per al __________ al cinema. L’obra de Buñuel ha manifestat _________ una notable resistència i musculatura visuals i ha influït en el cine independent i el videoclip. 
La seqüència inicial d’Un chien andalou’, en la qual el mateix Buñuel _________una navalla d’afaitar i talla l’ull d’una dona, un ull que la pantalla mostra tot seguit en primer pla, és una de les ______de la modernitat que han reprès cineastes, músics, artistes plàstics i narradors literaris i televisius.
Buñuel i Dalí van escriure el guió al llarg de sis dies a Cadaqués. Dues imatges somiades van ser el motor del film, segons el relat de Buñuel a les memòries ‘Mon dernier soupir’ (1983): les formigues en una mà i l’ull tallat. Els dos artistes van elaborar un guió ______per dues línies: el guió com a expressió _________de la imaginació i de les potències _________de la càmera i del muntatge, i el guió com a pla de treball tancat que el rodatge només ha de traduir en les imatges previstes. Buñuel es va traslladar després a París, on va rodar i muntar el film als estudis de Billancourt.
El tema central del film és una ______confessió sense traves i un relat mental del desig i els ______ sexuals d’un jove modern, que se sent tan amenaçat per l’educació rebuda com per la dona nova i _________, sacrificada pel guió sense contemplacions i no sense conseqüències per a l’amor convencional. D’aquesta doble amenaça, d’aquest doble vincle, el film n’extreu puresa expressiva i humor. La partitura musical recull les tensions que se’n deriven, a través d’un muntatge sonor que alterna la música culta i la música popular, encarnades per la peça ‘Liebestod’ (‘La mort de l’amor’) de l’òpera ‘Tristany i Isolda’ de Wagner i per un tango de títol ‘Olé guapa’. Mentre el film era mut, la música sonava en _______. El film no va ser sonoritzat fins al 1960, sota la supervisió de Buñuel.
‘Un chien andalou’ és, doncs, una vivaç declaració de principis cinematogràfics sobre la mirada moderna, que al cine trobarà la poètica: xoc visual, indiferència per la psicologia, devoció pel misteri, sinceritat imaginativa, humor _______, burla de la racionalitat i paròdia de les convencions estètiques i morals.
Buñuel tornarà a Cadaqués com a territori cinematogràfic el 1929, ara com a escenari del seu segon film, ‘L’âge d’or’ (1930), en el qual Dalí té un paper molt menor. El pròleg del film es roda al cap de Creus. L’estrena a París (1930) causarà encara més _______que ‘Un chien andalou’ i serà prohibit. La prohibició s’estendrà fins al 1980 als Estats Units i el 1981 a França.
Si a Cadaqués s’havia iniciat el ______ cinematogràfic format per Buñuel i Dalí, també serà el lloc on es ______, el 1930. Un film familiar ________la col·laboració, ‘Menjant garotes’, filmat en un dinar amb el pare i la germana de Dalí, un muntatge que remet tant a ‘Un chien andalou’ com a ‘L’âge d’or’.

1. Completa el text amb aquestes paraules:       des d’aleshores             icones   tibat      libèrrima           subversives                   gramòfon          corrosiu escàndol          tàndem             clourà   segella:     esmola         Surrealisme       ardent   tabús                        andrògina

2. Fes una relació ordenada cronològicament de les escenes de la pel·lícula

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada