Per acompanyar la teoria sobre
aquest interessant moviment d’avantguarda, et recomanem que veges la pel·lícula Un
chien andalou (Un gos andalús), de l’any
1929, dirigida per l’aragonès Lluís Buñuel i amb la col·laboració del
català Salvador Dalí. La pel·lícula (amb una durada
força breu, 17 minuts). Tot seguit, llig i completa el text d'anàlisi amb les paraules que trobaràs al capdavall. Finalment fes una relació de les escenes surrealistes de la pel·lícula.
Clica aquíhttp://www.youtube.com/watch?v=DREePfBA_ik
'Un chien andalou’
Un chien andalou’, de Luis Buñuel, es gesta en una intensa setmana de treball amb Salvador
Dalí al desembre del 1928 a
Cadaqués. El film iniciarà l’obra de Buñuel i serà clau per al __________ al cinema. L’obra de Buñuel ha manifestat _________ una
notable resistència i musculatura visuals i ha influït en el cine independent i
el videoclip.
La seqüència
inicial d’Un chien andalou’, en la
qual el mateix Buñuel _________una navalla d’afaitar i talla l’ull d’una dona,
un ull que la pantalla mostra tot seguit en primer pla, és una de les ______de
la modernitat que han reprès cineastes, músics, artistes plàstics i narradors
literaris i televisius.
Buñuel i Dalí van
escriure el guió al llarg de sis dies a Cadaqués. Dues imatges somiades van ser
el motor del film, segons el relat de Buñuel a les memòries ‘Mon dernier soupir’ (1983): les
formigues en una mà i l’ull tallat. Els dos artistes van elaborar un guió ______per
dues línies: el guió com a expressió _________de la imaginació i de les
potències _________de la càmera i del muntatge, i el guió com a pla de treball
tancat que el rodatge només ha de traduir en les imatges previstes. Buñuel es
va traslladar després a París, on va rodar i muntar el film als estudis de
Billancourt.
El tema central del
film és una ______confessió sense traves i un relat mental del desig i els ______
sexuals d’un jove modern, que se sent tan amenaçat per l’educació rebuda com
per la dona nova i _________, sacrificada pel guió sense contemplacions i no
sense conseqüències per a l’amor convencional. D’aquesta doble amenaça,
d’aquest doble vincle, el film n’extreu puresa expressiva i humor. La partitura
musical recull les tensions que se’n deriven, a través d’un muntatge sonor que
alterna la música culta i la música popular, encarnades per la peça ‘Liebestod’ (‘La mort de l’amor’) de
l’òpera ‘Tristany i Isolda’ de Wagner i per un tango de títol ‘Olé guapa’. Mentre el film era mut, la
música sonava en _______. El film no va ser sonoritzat fins al 1960, sota la
supervisió de Buñuel.
‘Un chien andalou’
és, doncs, una vivaç declaració de principis cinematogràfics sobre la mirada
moderna, que al cine trobarà
la poètica: xoc visual, indiferència per la psicologia, devoció pel misteri,
sinceritat imaginativa, humor _______, burla de la racionalitat i paròdia de
les convencions estètiques i morals.
Buñuel tornarà a
Cadaqués com a territori cinematogràfic el 1929, ara com a escenari del seu
segon film, ‘L’âge d’or’ (1930), en
el qual Dalí té un paper molt menor. El pròleg del film es roda al cap de
Creus. L’estrena a París (1930) causarà encara més _______que ‘Un chien andalou’ i serà prohibit. La
prohibició s’estendrà fins al 1980 als Estats Units i el 1981 a França.
Si a Cadaqués s’havia iniciat
el ______ cinematogràfic format per Buñuel i Dalí, també serà el lloc on es
______, el 1930. Un film familiar ________la col·laboració, ‘Menjant garotes’, filmat en un dinar amb
el pare i la germana de Dalí, un muntatge que remet tant a ‘Un chien andalou’
com a ‘L’âge d’or’.
1. Completa el text amb aquestes paraules: des
d’aleshores icones tibat libèrrima subversives gramòfon corrosiu escàndol tàndem clourà segella: esmola Surrealisme ardent tabús andrògina
2. Fes una relació ordenada
cronològicament de les escenes de la pel·lícula
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada